http://persian.euronews.com/

۱۳۹۱ آبان ۲۷, شنبه

گزارش دوم احمد شهید در باره حقوق بشر در ایران ارائه شد

گزارش دوم احمد شهید در باره حقوق بشر در ایران ارائه شد  
 

روز دوشنبه بیست و دوم اسفند احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش جدید خود را از وضع حقوق بشر درجهوری سلامی ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ارائه كرد.

پنج روز پیش از این، او این گزارش را که در بخش های مختلف و در 36 صفحه تنظیم شده است، منتشر کرده بود.

احمد شهید در شورای حقوق بشر در ابتدای گزارش از عدم همکاری دولت ایران سخن گفت و این که مقامات ایران بطور آشکار از هر گونه همکاری با او پرهیز کرده اند. او همچنین گفت: “همکاری نکردن جمهوری اسلامی، نگرانی ها را در زمینه نقض گسترده حقوق بشر درایران افزایش می دهد.”

وی درادامه به ذکر منابع و روشهای تهیه گزارش خود پرداخت و گفت که اطلاعات او از منابع موثق و بخصوص مدافعان حقوق بشربوده است. او همچنین گفت که فایل های صوتی و ویدیو کلیپ های بسیاری را که در رسانه های داخل و خارج ایران منتشر شده، مشاهده و بررسی کرده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در ادامه گفت که او با 163 تن از شواهد و قربانیان نقض حقوق بشر در داخل و خارج از ایران گفتگو داشته که صحبتهای آنها اطلاعاتی را که او پیش ازآن از سازمانها و نهادهای بین المللی حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر دریافت کرده، تایید می کند.

احمد شهید در ادامه، برخی رئوس گزارش 36 صفحه ای خود را برشمرد. او در این گزارش از جمله به بازداشتهای گسترده پس از انتخابات سال 88 اشاره کرده و نوشته است که با چهار تن از بازداشت شدگان سابق بازداشتگاه کهریزک صحبت کرده و شهادت آنها تائیدی بر شرایط نامساعد زندان‌ها در ایران است.

در این گزارش نوشته شده که هم اکنون ۴۲ روزنامه‌نگار زندانی هستند و پس از انتخابات ۲۰۰۹ دست کم ۱۵۰ روزنامه‌نگار از ایران کشور گریخته و حدود ۵۰ نشریه بویژه نشریات دانشجویی تعطیل شده‌اند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در دفاع از گزارش خود در شورای حقوق بشر از روند افزایش اعدام ها در ایران ابراز نگرانی کرد او گفت حدود ششصد مورد اعدام در یکسال گذشته در ایران انجام گرفته که این اعدام ها اکثرا به دلیل جرائم مربوط به مواد مخدر بوده است. اودر عین حال از تغییراتی که در قانون مجازات اسلامی د ر ارتباط با جلوگیری از اعدام برای اینگونه جرایم صورت گرفته و از ممانعت با اجرای قانون سنگسار، استقبال کرد و خواستاز لغو احکام اعدام و سنگسار شد. او گفت که در حال حاضر پانزده حکم سنگساردر ایران صادرشده است.

احمد شهید در بخش های مختلف سخنان خود با ذکر نام زندانیان عقیدتی و سیاسی، وکلا و مدافعان حقوق بشر همچون عبدالفتاح سلطانی، نرگس محمدی، نسرین ستوده، بهاره هدایت و عبدالله مومنی از صدور احکام سنگین برای آنها سخن گفت و ازادامه این روند ابراز نگرانی کرد . او در پایان سخنان خود بار دیگر دولت ایران را دعوت به همکاری کرد و خواستار سفر به ایران شد.


واكنش نماينده ایران

گزارش آقای شهید با برخورد تند نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل مواجه شد. محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی که در راس یک هیئت بزرگ چند نفره متشکل از افراد سیاسی و مطبوعاتی به ژنو رفته است ، در سخنان خود احمد شهید را “نادان” و” مغرض” خواند و ضمن رد مسئولیت او خطاب به رئیس شورای حقوق بشر گفت : آنچه در در شورای حقوق بشر می گذرد، پدیده جدیدی است که تحت تاثیر «سلطه آمریکا و متحدان اروپایی اش و مافیای صهیونیستی» است.

او همچنین در مورد گزارش احمد شهید که از صدور حکم اعدام برای کشیش نادر ندرخانی به اتهام ارتداد سخن گفته ، خطاب به رئیس جلسه شورای حقوق بشر گفت :“طی ۳۳ سال گذشته بعد از انقلاب هیچ فردی در ایران به خاطر تغییر دین به مرگ یا اعدام محکوم نشده است. صدها نفر دین خود رابه اسلام تغییر می دهند. حال چرا ما باید به چند نفری که دینشان را از اسلام تغییر می دهند، حساس باشیم.”
او از کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواست که نماینده ای را به ایران بفرستند تا خشم ملت ایران و اعتراض آنها به اینگونه اقدامات را ببینند.

اما برغم انتقادات تند محمد جواد لاریحانی از گزارش احمد شهید، نمایندگان بسیاری از کشورهای شرکت کننده در شورای حقوق بشر از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کانادا، ژاپن، استرالیا و آمریکا در سخنرانی هایشان درباره گزارش احمد شهید، مواضع مثبتی را اتخاذ کردند. حتی کشور اکوادور که با ایران مناسبات دوستانه دارد، از دولت ایران خواست که با احمد شهید همکاری کند.

نماینده آمریکا در سخنان خود به مسئله حصرخانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد پرداخت و از ادامه این حصر و بازداشت انتقاد کرد.

چند کشور طرفدار جمهوری اسلامی ایران، همچون زیمبابوه، پاکستان و سریلانکا از گزارش احمد شهید انتقاد و مکانیسم تهیه گزارش را رد کردند.

قرار است در ادامه نشست شورای حقوق بشر در روزهای آینده در باره ادامه ماموریت احمد شهید تصمیم گیری شود.

نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل تا چهارم فروردین ماه ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر