http://persian.euronews.com/

۱۳۹۱ آبان ۲۷, شنبه

مبارزه با بدحجابی بخاطر گرمای هوا یا عرض اندام سیاسی


مبارزه با بدحجابی بخاطر گرمای هوا یا عرض اندام سیاسی
smaller_text larger_text
| |
در این روزها در شهرهای بزرگ ایران شاید کمتر چیزی به اندازه ماشین های سبزرنگ نیروی انتظامی که برای جمع آوری زنان بدحجاب در گوشه کنار شهر سازماندهی شده اند، ذهن شهروندان و بالاخص زنان را درگیر خود ساخته است.

هرساله با آغاز فصل گرما نیروی انتظامی در قالب طرحی که خود آن را طرح “امنیت اخلاقی” می نامد با زنان ودخترانی که استانداردهای مورد نظر حکومت را در حجاب رعایت نمی کنند برخورد کرده و آنان را دستگیر می کند.

در همین راستا روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه (سوم ژوئیه)، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی را به مجلس فراخواندند تا در جریان اقدامات انجام گرفته برای کنترل بیشتر نوع پوشش شهروندان قرار بگیرند.

نمایندگان مجلس با حمایت از اقدامات نیروی‌انتظامی، از دستگاه‌های نظارت بر پوشش شهروندان خواستند که نگاه مقطعی به مساله‌ حجاب نداشته باشند.

احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی درباره این طرح در جلسه مجلس گفت که اجرای “طرح امنیت اخلاقی” از سال ۱۳۸۵ آغاز شد که با وجود “حرکت خفیف نیروی انتظامی” با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد.

 فرمانده نیروی انتظامی می‌گوید بر این اساس از سال ۱۳۸۶ تاکنون این طرح با برنامه‌ریزی و پیوسته به اجرا درآمده است.

سردار احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز پیشتر با بیان اینکه پلیس با موضوع بدپوششی برخورد می‌کند، با برشمردن مصادیق بدحجابی گفته بود که لباس تنگ و چسبان، روسری که از دو سوی آن موی سر مشخص باشد، مانتوی بالای زانو و شلوار تنگ از مصادیق بدپوششی است.

حتی در خبرها آمده بود که در جریان این طرح، نیروی انتظامی یکی از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون را بازداشت کرده است. احمدرضا رادان، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی مهر از دستگیری یکی از “هنرپیشگان سرشناس زن سینما” در جریان برگزاری کنسرت موسیقی روز ۲۲ خرداد در برج میلاد تهران سخن گفت. خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای اطلاعاتی و قضایی ایران، از این بازیگر با عنوان (ل.الف) یاد کرده است.

سردار احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا نیز اخیرا با بیان اینکه شرع میزان حجاب را مشخص کرده است، گفته بود که ما با کسانی که آرایش مو و صورتشان خلاف عرف و شرع جامعه است و افرادی که مانکن‌گونه هستند و به مکتب، ارزش‌ها و انقلاب به نوعی دانسته یا نادانسته دهن‌کجی می‌کنند برخورد می‌کنیم و ضمن انتقال آنان به مقر پلیس با خانواده آنان تماس گرفته و از آنان می‌خواهیم که لباس مناسبی برای آنان بیاورند. وی با بیان اینکه پلیس از این افراد تعهد می‌گیرد تاکید کرده بود که اگر این افراد مجددا اقدام به تکرار رفتارهای ناهنجار خود کنند برای برخورد قضایی به مقام قضایی معرفی می‌شوند.

به غیر از مخالفین جمهوری اسلامی، در میان طرفداران حکومت اشتراک نظری درباره این طرح وجود ندارد. بسیاری از حامیان حکومت در ایران نیز با این گونه طرح ها مخالف کرده و آن را برای جامعه موثر نمی دانند. شاید از جمله بزرگترین مخالفان این طرح گروه همکاران محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران باشد.


محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با شبکه اول سیما از برخوردهای نامناسب دراجرای طرح حجاب و عفاف انتقاد کرده وگفته بود: «ما اين‌گونه برخوردها را توهين مي‌دانيم كه زن و مردي در خيابان راه بروند و كسي بيايد بگويد نسبت شما چيست؟» رييس‌جمهور تصریح کرده بود: “به اعتقاد بنده روش موجود روش درستي نيست، البته اين به اين معنا نيست كه ما نابساماني‌هاي اجتماعي را نمي‌بينيم و يا نبايد اصلاح كنيم. دولت اين‌گونه رفتارها را قبول ندارد و تا آنجايي كه بتواند برخورد و كنترل خواهد كرد.”

این در حالی است که مجری طرح برخورد با بدحجابی نیروی انتظامی است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند.

 این مساله تا جایی اهمیت پیدا کرده است که موضوع مبارزه با بدحجابی به موضوعی کاملا سیاسی در دالان های قدرت در ایران تبدیل شده است. یکی از اتهامات مخالفین محافظه کار رییس جمهور ایران به وی این است که او وهمکارانش با مخالفت با طرح امنیت اخلاقی نیروی انتظامی، اهداف سیاسی و جذب آرای جامعه را مد نظر دارند. در واقع از نظر انها تیم احمدی نژاد به خاطر جذب آرای مردم حتی حاضرند با اصول و مبانی اسلام و حکومت اسلامی مخالفت کنند.

شاید بتوان این موضوع را مطرح کرد که طرح برخورد با بد حجابی امروزه تنها یک طرح امنیتی و اجتماعی در برخورد با زنان و دختران نوگرا در ایران نیست بلکه ابزاری است برای خط کشی های سیاسی و جناح بندی های انتخاباتی.

بیراه نیست اگر بگوییم که نیروی انتظامی با فرمان “روسری ات را جلو بکش” در خیابان های شهرهای بزرگ درکنار تمام دلایل قبلی، درحال پیگیری یک پروزه سیاسی نیز است. پروژه ای که بدحجابی زنان و دختران تنها بهانه ای برای آن است و قرار است روسری ها برای مجادلات سیاسی به کار گرفته شود.
Copyright © 2012 euronews
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر